Is lezen nuttig?

Wel nee. Het maakt niets uit of je leest of niet. Dat wordt je aangepraat. Je moet alleen lezen als je het leuk vindt, niet omdat het goed voor je zou zijn. Uit een Italiaans onderzoek is gebleken dat mensen die literatuur lezen empathiser zijn dan mensen die lectuur lezen. Als dat waar is, dan wordt er te weinig literatuur gelezen.

Meer schrijvers dan lezers

Zo langzamerhand zijn er meer schrijvers dan lezers. Vanwaar die drang om een boek  te willen schrijven? Aandacht?  Beroemd worden? Boekenbal? Van de in het afgelopen jaar verschenen debuutromans kunnen er 9 van 10 zo de prullenbak in. Het is vaak niet meer dan een verzameling clichés. En dan te bedenken dat de meeste van de ingestuurde manuscripten niet eens door de keuring komen.

Critici

Als een criticus een boek afkraakt, ren dan ogenblikkelijk naar de boekhandel en koop dat boek. De enige die uitmaakt of een boek iets met je doet, ben jezelf. Critici zijn een overbodig  soort die meer schade aanrichten dan ze goed doen. Veel boeken zijn onterecht afgebrand door de mening van één persoon, hoewel ze suggeeren  een instituut te vertegenwoordigen, b.v. "De Volkskrant zegt:".

Sensitivity readers

Een ander overbodig soort is de Sensitivity reader. Hiermee gaan we terug naar de middeleeuwen met dit verschil dat vroeger een instituut als de kerk uitmaakte wat goed  was voor de samenleving en dat dat nu bepaald wordt door één persoon.

Een samenleving van softies

Door met alle mogelijke gevoeligheden van iedere minderheid rekening te houden, creëer je een samenleving van softies. Het is beter om mensen weerbaarder te maken.

Vrijheid van meningsuiting moet in een democratie bovenaan staan. Geen enkele beperking is te rechtvaardigen.

 

 

Dit artikel is bijgewerkt op